تبلیغات
دنیای مجازی - چشم چرانی (طرح ترک 7 گناه کبیره)
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز : 5
» بازدید دیروز : 4
» بازدید این ماه : 41
» بازدید ماه قبل : 39
» بازدید کل : 108
» آخرین بازدید :


نگاه حرام


نگاه آلوده تیری سمی از سوی شیطان



        ز دست دیده و دل هر دو فریاد                كه هر چه دیده بیند دل كند یاد 

        این همه آفت كه بتن می رسد                از نظـر تو  به شـكن می رسـد  

       دیده فرو پوش چو دُر در صدف              تا نشـوی تیـر  بـلا را هـدف   


پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند :

« هیچ عضوی نیست مگر زنائی مناسب خود دارد ؛ زنای چشم نگاه آلوده است . »

همچنین مولای متقیان ، حضرت علی (ع) می فرمایند :

« هر کس چشم چرانی کند ، خاطر خود را آزرده است و کسی که پیوسته عادتش این باشد ، همیشه در حسرت به سر می برد . »


چشم می بیند و دل می خواهد و فردی كه نمی تواند در مقابل دل خود بایستد روحش مسخ و تسخیر فرد مورد نظر می شود و وقتی كه نمی تواند به او برسد به انحرافات گسترده ای كشیده می شود كه دیگر فرد به راحتی نمی تواند خود را از بند آن بیرون بیاورد و ... .و این انحرافات علاوه بر بیماری های جسمانی موجب می شود كه در فرد عقده ای ایجاد شود و روحش متزلزل شود.



دو داستان کوتاه و بسیار زیبا در مورد چشم چرانی:

سمرة بن جندب ، یك اصله درخت خرما در باغ یكی از نصارا داشت . خانه مسكونی مرد انصاری كه زن و بچه اش در آن جا به سر می بردند. هماندم در باغ بود. سمره گاهی می آمد و از نخله خود خبر می گرفت ، یا از آن خرما می چید. و البته طبق قانون اسلام ، حق داشت كه در آن خانه رفت و آمد نماید و به درخت خود رسیدگی كند. سمره هر وقت كه می خواست برود از درخت خود خبر بگیرد، بی اعتنا و سرزده داخل خانه می شد و ضمنا چشم چرانی می كرد. صاحبخانه از او خواهش كرد كه هر وقت می خواهد داخل شود، سرزده وارد نشود. او قبول نكرد. ناچار صاحبخانه به رسول اكرم شكایت كرد و گفت : این مرد سرزده داخل خانه من می شود، شما به او بگویید بدون اطلاع و سرزده وارد نشود تا خانواده من قبلاً مطلع باشند و خود را از چشم چرانی او حفظ كنند. رسول اكرم ، سمره را خواست و به او فرمود:فلانی از تو شكایت دارد، می گوید تو بدون اطلاع وارد خانه او می شوی و قهرا خانواده او را در حالی می بینی كه او دوست ندارد. بعد از این اجازه بگیر و بدون اطلاع و اجازه داخل نشو، سمره تمكین نكرد. فرمود:پس درخت را بفروش ، سمره حاضر نشد. رسول اكرم قیمت را بالا برد، باز هم حاضر نشد. بالاتر برد، باز هم حاضر نشد، فرمود:اگر این كار را بكنی ، در بهشت برای تو درختی خواهد بود باز هم تسلیم نشد. پاها را به یك كفش كرده بود كه نه از درخت خودم صرف نظر می كنم و نه حاضرم هنگام ورود به باغ از صاحب باغ اجازه بگیرم . در این وقت رسول اكرم فرمود:تو مردی زیان رسان و سختگیری و در دین اسلام زیان رساندن و تنگ گرفتن وجود ندارد. بعد رو كرد به مرد انصاری و فرمود:برو درخت خرما را از زمین درآور و بینداز جلو سمره . رفتند و این كار را كردند. آنگاه رسول اكرم به سمره فرمود:حالا برو درختت را هرجا كه دلت می خواهد بكار.


مؤذن و گناه چشم چرانی

مؤذنى پس از این كه چهل سال براى مسلمانان اذان گفت ، روزى براى گفتن اذان بالاى مناره رفت و پس از اتمام اذان نگاهى به خانه هاى اطراف مسجد انداخت . چشمش به دخترى كه در یكى از خانه هاى اطراف مشغول شستن سر و صورت خود بود افتاد. با ادامه نگاههاى شهوت زاى خود به تدریج به دختر دل بست و همچنان تا وقتى دختر در حیات خانه بود با نگاه او را تعقیب كرد و چون دختر به اطاق رفت او نیز از مأذنه پایین آمد و به جاى این كه مانند همیشه براى نماز به مسجد برود، چنان اسیر شهوت خود شده بود كه به در خانه آن دختر آمد و در زد.

پدر دختر به در خانه آمد و چشمش به مؤذن مسجد افتاد ، با كمال تعجب پرسید: چه كار دارید؟ مؤذن گفت : به خواستگارى دختر شما آمده ام . صاحب خانه كه از این پیشنهاد غرق در حیرت گشته بود، فكرى كرد و گفت : ما مسلمان نیستیم و مذهب ما زردشتى است و بنابر آیین خود نمى توانیم به مسلمان دختر بدهیم و هر كه بخواهد با ما وصلت كند باید به دین ما در آید . مؤذن گفت : حاضرم به دین شما در آیم . پدر دختر نیز كه به دنبال همین فرصت مى گشت تا بدین وسیله یك نفر را از دین اسلام خارج كرده و به دین خود درآورد؛ گفت : ما حاضریم در این صورت دختر به شما بدهیم .

پس از مذاكره و قرارداد ، وقتى براى انجام این كار تعیین كردند و مؤذن به خانه برگشت و در وقت موعود به منزل آنها رفت و مراسم ورود این آقاى مؤذن مسلمان ، به دین جدید انجام شد و سپس مراسم مقدماتى ازدواج نیز صورت گرفت . حجله عروسى را در طبقه فوقانى ترتیب دادند و آقاى داماد سر از پا نشناخته به طرف پله ها راه افتاد و با عجله بالا مى رفت . همین كه به پله آ خر رسید ، پایش لغزید و از همانجا به درون حیات پرت شد و در دم جان سپرد و به كام دل نرسیده ، به حال كفر از این جهان چشم بربست.

 


چشم چرانی در آموزه های قرآنی

قرآن، چشم چرانی را زمینه ساز آلودگی به فحشا و فساد جنسی می داند. از این رو از مومنان می خواهد كه برای دست یابی به شخصیت سالم و كمال فردی و تعدیل در همه امور، با چشم پوشی و غض العین، خود را از آفات فردی و اجتماعی آن حفظ كنند. (نور آیه 30و 31)
در این آیه، حكم حرمت چشم چرانی و نگاه به نامحرمان به روشنی بیان شده است. از امام صادق علیه السلام نقل شده كه مقصود از هر آیه ای كه در قرآن به حفظ فروج اشاره دارد، در حقیقت حفظ از زناست جز در این آیه كه منظور از حفظ فرج، حفظ آن از نظر و چشم چرانی دیگران است.(تفسیر نورالثقلین ج 3ص 588حدیث91)
خداوند به پیامبر گرامی(ص) فرمان می دهد تا به مومنان دستور دهد خود را از گناه و بیماری چشم چرانی برهانند؛ زیرا یكی از راه های دست یابی به تزكیه نفس، دوری از عوامل ایجادی و پدیداری آن است. نگاه به نامحرمان از زن و مرد به ویژه مناطق حساس بدن مقدمه گرفتار شدن در دام شهوت و تجاوز از حدود است.(نور آیه 30)
قرآن در آیه 31 سوره نور، مساله را از اختصاص یافتن حكمی به مردان فراتر می برد و به زنان و چشم چرانی آنان نیز تعمیم می دهد به این معنا كه در حكم نخست به مردان اختصاص می دهد تا بنمایاند كه مردان در این مساله بیش تر در معرض خطر هستند و در آیه 31روشن می سازد كه حكم، اختصاص به مردان نداشته و زنان نیز دست كم از جهاتی در معرض این خطر می باشند. از این رو لازم است كه آنان نیز همانند مردان مومن عمل كنند. قرآن در آیه 30سوره نور توضیح می دهد كه چشم چرانی سلامت نفس و پاكی آن را در معرض خطر قرار می دهد و انسان را از فطرت سالم دور می سازد و گرفتار شهوات نفسانی فراتر از غرایز می نماید. كسانی كه به چشم چرانی عادت كنند، خواسته های فزون تری را می جویند و به آن چه در اختیار دارند بسنده نمی كنند. این گونه است كه زمینه آلودگی به زنا و فحشا و فساد اجتماعی در آنها فراهم می شود.



چشم چرانی از نظر روانشناسان 

کلیه روانشناسان ، چشم چرانی را یک نوع انحراف روانی قلمداد می کنند . این انحراف هر گاه در کسی به وجود بیاید ، قابل توقف نخواهد بود و هر لحظه بر میزان آن اضافه خواهد شد . یک فرد چشم چران هرگز با چند ساعت چشم چرانی در روز راضی نمی شود و این حالت کم کم در او ایجاد یک حالت وحشیانه و حیوانی می کند که رفته رفته او را به یک بیماری روانی دیگر مبتلا می سازد . در این حال بیمار از تماشای بدن دیگران لذت می برد و این مرحله مقدمه ایجاد انواع سادیسم است .

اصولا اکثر بیماری های روحی جوانان از این رهگذر آغاز می شود . زیرا چشم می بیند و دل می خواهد و قلب برای بدست آوردن خواسته خود فعالیت می کند و روح تسخیر می شود و چون کار به جایی نمی رسد ، جبرطبیعی رشته لذت را پاره می کند و پارگی این رشته عامل ایجاد یک عقده روانی خواهد شد . در نتیجه روح جوان را متزلزل و آشوب می کند .

 


آثار و زیان های اجتماعی چشم چرانی

چشم چرانی یکی از بلا های بزرگ قرن ماست و اگر اندکی دقت کنیم متوجه می شویم که منشا بسیاری از جنایتها و تجاوز ها از همین رهگذر آغاز می شود . برای درک این حقیقت که تنها یک نگاه خیانت آمیز چگونه می تواند موجب به وجود آمدن ننگها و اعمال غیر انسانی شود ، به بررسی آمار هایی در این زمینه می پردازیم :

در سال 1962 در نیویورک در اثر چشم چرانی 2766 تصادف رخ داد که 380 فقره به قتل منجر شد ؛ طبق آمار 1650 طلاق صورت گرفت که با تحلیل کامل عامل اصلی آن چشم چرانی تشخیص داده شده است و همچنین 5000 فقره پرونده نزاع و قتل در اثر چشم چرانی تشکیل گردید .

 


1- روابط نا مشروع

اگر ما این مسئه را به دقت مورد بررسی قرار دهیم ، به این نتیجه خواهیم رسید که سرچشمه و منشا بیشتر این روابط از طریق چشم چرانی به وقوع می پیوندد . بدین معنی که در مرحله اول دختر و پسر با یک نگاه هوس آلود و شهوت انگیز ، شیقته و فریفته یکدیگر می گردند ؛ سپس به مرور زمان به یکدیگر نزدیک تر می شوند و رابطه ای بین آنها برقرار می شود ، و چه بسا همین دوستی و آشنایی به جایی برسد که پرده حیا و عفتی دریده شود و حیثیت خانواده ای بر باد رود . کما اینکه در جهان کنونی چنین وقایع شرم آوری به چشم می خورد و زیانهای جبران ناپذیر آن دامنگیر اجتماع میشود .

آمار تکان دهنده تولد فرزندان غیر قانونی ، سقط جنین ها و ازدواج هایی که در آنها دختر در حین اجرای عقد آبستن است شاهد این ادعا است . " فانی دشان" ، نویسنده مجله "ال" در مورد زنان دانمارکی تحقیقاتی کرده است که در مقاله ای می نوسید : « آزادی جنسی برای دختر ، با وجود همه پیشگیری ها و احتیاطها ، فقط یک نتیجه دارد :" یک کودک بی پدر "»





2- زنا

یکی دیگر از آثار جبران ناپذیری که از طریق چشم چرانی دامنگیر اجتماع می شود ، شیوع عمل ضد اخلاقی و ضد دینی زنا است .زیرا اگر باز این مسئله را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم ، خواهیم دریافت که مهمترین و اولین مرحله زنا از یک نگاه غیر مشروع سرچشمه می گیرد .

هنگامی که دو نفر مرتکب چنین گناهی می شوند ، این کار بدون مقدمه صورت نمی گیرد ؛ بلکه در ابتدا با یک نگاه نا مشروع آغاز می شود و در ادامه بدون در نظر گرفتن عواقب شوم آن دست به چنین عملی می زنند .

علاوه بر آثار وحشتناک روحی آن یر روی افراد ، از نظر جسمی نیز این عمل باعث شیوع بیماری های مقاربتی و رواج کورتاژ ( سقط جنین ) می شود . آمار شیوع این آثار را در کشور های آمریکا ، سوئد ، دانمارک ، انگلستان ، فرانسه ، آلمان و سایر کشور های غربی که معتقد به آزادی جنسی افراد در کشور های خود هستند ، نشان می دهد .

روح انسان همانند حوضی است که از آبی صاف و زلال پر شده باشد که اگر این آب را پاکیزه نگه دارد ، همیشه از جلوه آن لذت می برد و برعکس اگر صفای آنرا به کثافت آلوده سازد ، خیلی زود از تعفنش ناراحت می شود .

سخن را با حدیثی از امام سجاد (ع) به پایان می بریم که می فرمایند : « هر عضوی حقی بر انسان دارد و حق چشم یکی این است که آن را از نگاههای آلوده حفظ کنی و دیگر اینکه به نظر عبرت بنگری و برای دیدن آنچه موجب پیدایش دانش عمیق می گردد بکار بری . »

 




:: مرتبط با: اجتماعی , فرهنگی , عرفانی , مذهبی ,
:: برچسب‌ها: نگاههای آلوده , حجاب , مؤذن و گناه چشم چرانی , چشم چرانی در آموزه های قرآنی , چشم چرانی از نظر روانشناسان , زنا , روابط نا مشروع ,
:: لینک های مرتبط: غیبت , قابل توجه خانم ها , ازدواج به سبک روز , زیبایی واقعی ,
ن : وحید 88
ت : یکشنبه 16 تیر 1392
تحلیل آمار سایت و وبلاگ
تبلیغات اینترنتی